The wartime girls.

Vrouwen in de Tweede Wereldoorlog

Kunst

War art

Eleanor Roosevelt schreef in haar column op 4 januari 1944 het volgende:

WASHINGTON, Monday, Jan. 3
On Friday afternoon of last week, in New York City, I went over to the Stage Door Canteen at the Shubert-Belasco Theater to see an art exhibit. It consisted of portraits of soldiers, sailors, marines and Coast Guardsmen done by outstanding American artists at the canteen. These portraits are now on exhibition but later will go to the mothers of the boys. The artists do this as their contribution to the war effort.
The admission to this exhibition was to be paid in kind. We were to bring with us a dollar’s worth of candy, pickles, olives, potatoes, canned soup, milk or homemade cookies. If we did not have any of these articles on hand, we could enter by paying a dollar which I am ashamed to say is what I did.

Er waren ook vrouwelijke oorlogskunstenaars. Aanvankelijk mochten zij niet naar het front, ze mochten enkel vrouwen tekenen en schilderen, die werkzaam waren in de oorlogsindustrie. Zoals te verwachten viel, kwam hierin verandering, omdat vrouwelijke kunstenaars zich under cover op de verboden plekken begaven.
Toch was dit fenomeen niet nieuw. In de Eerste Wereldoorlog waren er ook vrouwelijke kunstenaars. Sommigen verkleedden zich als soldaat om aan het front te kunnen komen.

—->war art

Pin-up art

Bij de pin-up kunst ging het aanvankelijk niet zo zeer om de erotiek, maar eerder om het veranderde status van de vrouw. Onder leiding van de suffragettes werden vrouwen bewuster van hun identiteit en ze gingen op zoek naar een nieuwe uitingsvorm. Door hun ontwikkeling werden vrouwen meer en meer gezien als een bron van kracht. Daarom wilden piloten graag afbeeldingen van pin-ups op hun toestellen hebben en zo ontstond de nose art.
Eén van de eerste kunstenaars, die begon met het maken van pin-ups was Charles Dana Gibson. In 1890 ontstond de eerste pin -up van zijn hand. Een slanke vrouw, die representatief was voor het vrouwelijk ideaal van schoonheid. Deze creatie, waarvan er nog velen zouden volgen, kreeg de naam:”Gibson girl”.

Gibson_GirlGibson girl

Pin-up kunst werd niet alleen vervaardigd door mannen. Diverse vrouwelijke kunstenaars wisten met hun creaties de top van het kunstenaarschap te bereiken. De drie topkunstenaressen waren Pearl Frush, Zoe Mozert en Joyce Ballantyne. De carrière van Ballantyne kwam tot bloei net na de oorlog.

—->pin-up art

—->pin-up art in posters

Entertainment

Tijdens de Tweede Wereldoorlog leverden ook de filmsterren en de artiesten oorlogsbijdragen.De meest voorkomende bijdrage was de verkoop van war bonds. Het geld dat met deze bonnen werd opgehaald, kwam onder meer ten goede aan de militaire operaties.

Give us tools -war bond-poster from Canada

Give us tools -war bond-poster from Canada

Maar ook traden artiesten wereldwijd op voor de troepen en brachten hen zo verstrooiing na de heftige gevechten, waarbij ze dikwijls dierbare kameraden verloren. Bekend in die dagen was USO -United Service Organizations. President Franklin D. Roosevelt had opgeroepen tot medewerking aan het opvijzelen van de moraal bij de troepen, bijvoorbeeld door ontspanning. Als reactie daarop werd in 1941 de USO opgericht. Die werd vooral bekend door zijn camp shows, die overzee werden opgevoerd. Belangrijke leidsman in die shows was Bob Hope.

Maar artiesten deden meer. Hedy Lamarr was een filmster, die een ontdekking deed, waarvan nog heden ten dage gebruik wordt gemaakt.

 

—->Entertainment