The wartime girls.

Vrouwen in de Tweede Wereldoorlog

Olive Edis (3 September 1876 – 28 December 1955)

NPG x45535,(Mary) Olive Edis (Mrs Galsworthy),by; or (Mary) Olive Edis (Mrs Galsworthy); Katharine Legat (nÈe Edis)

Ze was een Britse fotografe van met name portretten. Maar ze was ook de enige officiële vrouwelijke oorlogsfotografe op eind van de Eerste Wereldoorlog.

NPG x45517; Katharine Legat (nÈe Edis) by (Mary) Olive Edis (Mrs Galsworthy)Haar liefde voor de fotografie ving aan toen Olive haar eerste camera kreeg van haar zuster Katherine met wie ze in 1905 een fotostudio opende in Sheringham, Norfolk. Een paar jaar later verschenen haar foto’s in de diverse kranten, waaronder the Illustrated London News en opende ze ook meerdere fotostudios.

 

 

Katharine Legat- Edis

 

 

Aanvankelijk specialiseerde Edis zich in het fotograferen van vissers en de lokale bevolking. Ze werkte toen nog voornamelijk in sepia, maar vanaf 1912 hield ze zich bezig met autochrome- techniek dat het begin was van de kleurenfotografie. Deze techniek was in Frankrijk ontwikkeld in 1907 door de Franse broers  Auguste en Louis Lumière. Autochrome is een gekleurde transparante afbeelding op een glasplaat. Om de afbeeldingen te zien, werden de platen tegen het licht gehouden of op een muur geprojecteerd. Voor het maken van een dergelijke opname was er in tegenstelling tot veel andere kleurenprocedés  geen speciale camera nodig. Iedere camera kon gebruikt worden voor deze techniek, waarbij gebruik werd gemaakt van een raster van aardappelzetmeelkorrels, die geverfd waren in de kleuren oranje, violet en groen. Daar overheen werd een vernislaag aangebracht en daarna nog een zwart-witte emulsielaag. Dan volgde ter afsluiting een tweede glasplaat. Edis was één van de eerste vrouwen, die deze techniek toepaste en ze werd er beroemd mee.

Edis_fishermen

Edis_fisherman

In 1919 werd Olive Edis aangesteld door het Imperial War Museum als de enige officiële vrouwelijke oorlogsfotografe. Ze moest  vrouwen van de British Women’s Service fotograferen in Frankrijk en Vlaanderen, zoals verpleegsters en vrouwen, die werkzaam waren in de oorlogsindustrie. Het was verboden voor vrouwen om de strijd aan het front te volgen, doch sommige vrouwen lieten zich door deze regel niet weerhouden en verkleedden zich als mannelijke soldaat om toch verslag te kunnen doen van de gevechten. Zij waren dan ook niet officieel benoemd tot oorlogsfotografen.

Members of the First Aid Yeomanry repairing cars. St. Omer.

Members of the First Aid Yeomanry repairing cars. St. Omer.

Three female Red Cross workers (from left to right, Miss Fawcett, Miss Andrew and Miss Pullinger) serving troops in a canteen in Compiègne, France, in 1919.

Three female Red Cross workers serving troops in a canteen in Compiègne, France, 1919.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edis maakte echter ook foto’s van plaatsen, waar hevige gevechten diepe sporen hadden nagelaten, zoals Verdun en de Menenpoort.

Edis- Menin Road 1919

De Menenpoort 1919

Na de oorlog, in 1920 trok Olive Edis door de Canadese Rocky Mountains. Ze had de opdracht gekregen om foto’s te maken voor reclame voor the Canadian Pacific Railway. Haar autochrome foto’s worden beschouwd als de eerste kleurenfoto’s van dit gebied. Maar ze maakte ook indrukwekkende foto’s van de Native American Indians. Daarvan is helaas niets overgebleven.

Toen ze 52 was, trad Olive in het huwelijk met de advocaat en directeur van Barclays bank  Edwin Galworthy, een neef van de beroemde schrijver John Galsworthy. Door dit huwelijk deed ze haar intrede in de society- wereld. Vele belangrijke mensen verschenen toen voor het oog van haar camera. Edis portretteerde onder meer de schrijver George Bernard Shaw, de politieke activiste en leider van de Engelse suffragettes Emmeline Pankhurst en de conservatieve politicus Arthur James Balfour.

NPG x4332; Emmeline Pankhurst by (Mary) Olive Edis (Mrs Galsworthy)

Emmeline Pankhurst (1858-1928)

Dame Maud McCarthy, Matron in Chief of the QAIMNS [Queen Alexandra's Imperial Military Nursing Service].

Dame Maud McCarthy, Matron in Chief of the Queen Alexandra’s Imperial Military Nursing Service.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bronnen Beeldmateriaal:

Britishphotohistory

Imperial War Museum

National Gallery

nederlandsfotomuseum

 

 

Advertenties